ŞEYTANIN YEDİ BÜYÜK HİLESİ
1. İbadeti geciktirmeğe çalışıp “Gençliğini zevk ve safâ içinde geçir, sonra nasuh tevbe edip ibâdet et.” diye yoldan çıkartırlar. Akıllı insanlar, Allah’ın yardımı ile “Her gün ve her vakit için başka amel vardır. Gelecekte olan amel şimdikinin yerini tutmaz. Her vakti ganimet bilmeyenler helâk olur. Zira ecel vakti belli değildir.” deyip hilesini def ederler.
2. İbâdetten alıkoymağa çalışıp, “Allah senin ibâdetine muhtaç değildir.” deyip vesvese verir. Kâmil mü’minler der ki: “Allah muhtaç değildir. Lakin bizler ona muhtacız. Zira âhirette herkes dünyadaki kazancına göre mükâfât bulur yahut ceza olunur. Bizler onun emrine uyarak, rızasını arar ve ona yaklaşmak için ibâdet ederiz.” derler.
3. İbâdette acele ettirip kusur etmesini veya daha faziletli olanı terk etmesini isterler. Mesela, “Namazı tez kıl, sonra Kur’ân-ı Kerîm oku, amelin çok olsun” derler. Kâmil mü’minler; “Kusursuz az amel, kusurlu çok amelden hayırlıdır” deyip reddederler.
4. Riyâ için “İnsanlar içinde dürüst ibâdet eyle, seni görsünler.” derler. Kâmil mü’minler; “Bizler ibadeti Allâhü Teâlâ’ya yaklaşmak ve onun rızası için ederiz, onun görüp bildiği bize yeter. Zira fayda ve zarar veren ancak odur.” deyip reddederler.
5. Yaptıklarının işitilmesini güzel göstermek için “Gizlice amel et, Rabbin onu insanlara bildirir de insanlar arasında seni şerefli ve aziz eder.” derler. Kâmil mü’minler; “Ben ihlas ile amel eyleyeyim de Allâhü Teâlâ gizler veya açıklar yahut aziz veya zelil eder, ben râzıyım” deyip def ederler.
6. Kendini büyük gösterip beğendirmek için; “Ne kâmil kişisin, insanların bilmediğini bilip ihlas ile amel edersin” derler. Kâmil mü’minler; “Bu muvaffakiyet Rabb’imin lütfu ve ihsanı iledir” deyip def ederler.
7.Dalâlete düşürmek için “Eğer Allâhü Teâlâ seni cennetlik yarattı ise amel etmemen zarar etmez. Ve eğer cehennemlik yarattı ise sana amel fayda vermez.” derler. Kâmiller ve âlimler; “Biz kuluz, kulların Rablerinin emrine uymaları elbette lazımdır ve her halde amelin faydası olduğunda şek yoktur. Herkes ahrete îman ile ve itaat üzere gitmek ile mükelleftir.” diye reddederler.
ŞEYTANIN YEDİ BÜYÜK HİLESİ
1. İbadeti geciktirmeğe çalışıp “Gençliğini zevk ve safâ içinde geçir, sonra nasuh tevbe edip ibâdet et.” diye yoldan çıkartırlar. Akıllı insanlar, Allah’ın yardımı ile “Her gün ve her vakit için başka amel vardır. Gelecekte olan amel şimdikinin yerini tutmaz. Her vakti ganimet bilmeyenler helâk olur. Zira ecel vakti belli değildir.” deyip hilesini def ederler.
2. İbâdetten alıkoymağa çalışıp, “Allah senin ibâdetine muhtaç değildir.” deyip vesvese verir. Kâmil mü’minler der ki: “Allah muhtaç değildir. Lakin bizler ona muhtacız. Zira âhirette herkes dünyadaki kazancına göre mükâfât bulur yahut ceza olunur. Bizler onun emrine uyarak, rızasını arar ve ona yaklaşmak için ibâdet ederiz.” derler.
3. İbâdette acele ettirip kusur etmesini veya daha faziletli olanı terk etmesini isterler. Mesela, “Namazı tez kıl, sonra Kur’ân-ı Kerîm oku, amelin çok olsun” derler. Kâmil mü’minler; “Kusursuz az amel, kusurlu çok amelden hayırlıdır” deyip reddederler.
4. Riyâ için “İnsanlar içinde dürüst ibâdet eyle, seni görsünler.” derler. Kâmil mü’minler; “Bizler ibadeti Allâhü Teâlâ’ya yaklaşmak ve onun rızası için ederiz, onun görüp bildiği bize yeter. Zira fayda ve zarar veren ancak odur.” deyip reddederler.
5. Yaptıklarının işitilmesini güzel göstermek için “Gizlice amel et, Rabbin onu insanlara bildirir de insanlar arasında seni şerefli ve aziz eder.” derler. Kâmil mü’minler; “Ben ihlas ile amel eyleyeyim de Allâhü Teâlâ gizler veya açıklar yahut aziz veya zelil eder, ben râzıyım” deyip def ederler.
6. Kendini büyük gösterip beğendirmek için; “Ne kâmil kişisin, insanların bilmediğini bilip ihlas ile amel edersin” derler. Kâmil mü’minler; “Bu muvaffakiyet Rabb’imin lütfu ve ihsanı iledir” deyip def ederler.
7. Dalâlete düşürmek için “Eğer Allâhü Teâlâ seni cennetlik yarattı ise amel etmemen zarar etmez. Ve eğer cehennemlik yarattı ise sana amel fayda vermez.” derler. Kâmiller ve âlimler; “Biz kuluz, kulların Rablerinin emrine uymaları elbette lazımdır ve her halde amelin faydası olduğunda şek yoktur. Herkes ahrete îman ile ve itaat üzere gitmek ile mükelleftir.” diye reddederler.